CF en XF programma Compleet

Het programma van de New CF en New XF is compleet. DAF voegt nog eens 11 as – configuraties toe aan de nieuwe range: acht 2-, 3- en 4-assige bakwagens en drie 3- en 4-assige trekkers. De nieuwe trucks zijn tot 7% zuiniger. Zijn minstens 100 kilo lichter voor hogere laadvermogens. Bieden de beste prestaties en zijn af-fabriek voorzien van body attachment modules voor kortere opbouwtijden. DAF biedt vol trots haar klanten daar mee een volledige serie trucks die de nieuwe norm zet. Voor elke transporttoepassing de beste oplossing op maat.

Het programma van de New CF en New XF is compleet - Pure excellence voor de hele serie

New CF en New XF programma is compleet

De belangrijkste kenmerken van de nieuwe trekker- en bakwagenconfiguraties zijn:
  • Tot 7% zuiniger
  • Nieuwe ultra-compacte EAS
  • Hogere laadvermogens van 100 tot 250 kilo
  • Nieuwe elektro-hydraulisch gestuurde naloopas
  • Nieuwe sleepas met dubbele montage
  • Nieuw dubbelaangedreven tandem met naafreductie
  • Nieuw lichtgewicht 4-asser mixer chassis
  • Hoogste opbouwvriendelijkheid voor New CF en New XF bakwagens
  • Nieuw en innovatief Battery Energy Monitoring (BEM) System
  • Nieuwe PACCAR MX-11 en MX-13-motoren
  • Nieuwste TraXon transmissie
  • Hoogefficiënte achterassen
  • Geavanceerde software functionaliteiten

Download PDF

DAF lanceerde aan het begin van de zomer de eerste versies van de New CF en New XF. Voor het transport over de lange afstand. Nu brengt DAF een nieuwe serie trekkers en bakwagens. Voertuigen die niet alleen onderling een aantal gezamenlijke noviteiten delen. Hiernaast unieke, nieuwe onderdelen hebben.

Tot 7% zuiniger

Alle nieuwe DAF trucks zijn onder meer tot 7% zuiniger. Mede dankzij de naadloos geïntegreerde en geheel nieuwe, innovatieve down speeding aandrijflijnen.

Ultra compacte EAS: extra opbouwmogelijkheden, extra laadvermogen

De nieuwe bakwagenchassis profiteren van de ultra compacte EAS, die DAF tegelijk met de New CF en New XF onthulde. De EAS kan in zijn geheel. En een component gedraaid worden. En gemonteerd tussen de eerste en tweede vooras (in de 8×4 FAD). Daar door is het mogelijk om de vrije ruimte naar eigen behoefte te gebruiken. Voor de montage van onder meer stempels, gereedschapsbakken of extra (brandstof)tanks. De compacte EAS verhoogt het laadvermogen van elke nieuwe truck met 50 kg.

Hoge laadvermogens van 100 tot 250 kilo

Tegelijk werd de nieuwe reeks bakwagens en trekkers uitgerust met de innovatieve en zeer efficiënte aandrijflijnen. Dat geeft de DAF-klant in combinatie met het aanmerkelijk lichtere uitlaatgasnabehandelingssysteem liefst 100 kilo extra laadvermogen. In combinatie met de nieuwe assen en tandemsets. Loopt de gewichtsbesparing zelfs op tot 250 kg voor de CF FAD 8×4 voor bouwtoepassingen.

New CF en New XF CF FAD Pure Excellence - Hoge laadvermogens van 100 tot 250 kilo

Nieuwe elektro-hydraulisch gestuurde naloopas

Een van de belangrijkste noviteiten binnen het uitgebreide leveringsprogramma van de New CF en New XF is een nieuwe naloopas. De nieuwe naloopas is leverbaar op trekkers en bakwagens. En zorgt voor maximale wendbaarheid.

De nieuwe naloopas kenmerkt zich door een volledig nieuw ontwikkeld EHS-stuursysteem (Electric Hydraulic Steering). Dit is een 30 kilo lichter voor extra laadvermogen. Daar naast is de besturing nog preciezer. De EHS bepaalt op basis van de snelheid én de wielbasis continu de optimale stuurhoek van de wielen van de achterste as. Dat voordeel komt vooral tot zijn recht bij het rijden in stedelijke gebieden en bij manoeuvreren. De wrijvingsverliezen zijn geminimaliseerd. De stuurpomp is alleen actief als er gestuurd word. Er wordt hier door een extra brandstofbesparing van 1% gerealiseerd.

Bij snelheden boven de 40 kilometer per uur, fixeert de as zich in de middenpositie. Dat garandeert maximale voertuigstabiliteit en voorgroot de brandstofefficiency. Verder telt de nieuwe stuurinrichting aanmerkelijk minder onderdelen. Dat komt de robuustheid en de betrouwbaarheid van het systeem ten goede.

De nieuwe gestuurde naloopas wordt geleverd op 6×2 en 8×2 bakwagens en 6×2 trekkers.

De EHS wordt op de 6×2 CF en XF FAN aangevuld met een aangepaste luchtvering. Waar door het chassis snel 90 millimeter kan zakken. En 185 millimeter kan liften voor het laden en lossen van onder meer wissellaadbakken.

Nieuwe sleepas met dubbele montage

Binnen het leveringsprogramma van DAF maakt verder een nieuwe sleepas met dubbele montage zijn opwachting. Deze 10 tons sleepas. Kan in stilstand, gewichten tot 34 ton aan. Wat van belang is bij het laden en lossen van zware containers. Door de nieuwe constructie wordt het eigengewicht met 25 kilo gereduceerd. Samen met de overige gewichtsbesparingen die de New CF en XF met zich meebrengen, zorgt dit voor een extra laadvermogen van in totaal 125 kilo.

DAF levert de nieuwe sleepas met dubbele montage op de 6×2 trekkers, bakwagens en op de 8×2 bakwagens.

New CF en New XF Pure Excellence - DAF levert de nieuwe sleepas met dubbele montage op de 6x2 trekkers, bakwagens en op de 8x2 bakwagens.

Nieuw dubbelaangedreven tandem met naafreductie

DAF introduceert voor voertuigen die regelmatig off-road rijden een nieuw dubbelaangedreven tandem met naafreductie (HR1670T). Deze as heeft een compleet nieuw ontwikkeld aslichaam; goed voor een extra gewichtsbesparing van zo’n 60 kilo.

Belangrijk voor een zo’n gunstig mogelijk brandstofverbruik is de beschikbaarheid van nog snellere eindreducties (3.46, 3.61, 3.76:1). Deze maken het mogelijk om de motor bij nog lagere toerentallen te laten draaien. Voor de laagst mogelijke operationele kosten. Zijn de intervallen voor het verwisselen van de olie in de nieuwe tandemset verhoogd naar 3 jaar of 450.000 kilometer.

De nieuwe dubbel aangedreven tandem met naafreductie wordt geleverd op de 6×4 en 8×4 trekkers en bakwagens voor zware toepassingen. Speciaal voor het vervoer van zand en grind levert DAF onverminderd de FAD 8×4 bakwagen met twee gestuurde voorloopassen. Een nieuwe optie voor deze uitvoering is dat de SCR niet in de verticale uitlaat is verwerkt. In plaats hier van is dit geplaatst in de nieuwe EAS-unit. Welke door zijn compacte afmetingen in zijn geheel tussen de voorassen geplaatst kan worden. Dat scheelt 115 kilo én ruimte aan het chassis.

Lichtgewicht 4-asser mixer chassis voor het Continent

De in het Verenigd Koninkrijk ongekend populaire lichtgewicht CF FAD 8×4 Mixer. Met een 19 tons single reductie (SR1132T) tandem en twee 7.1 tons voorassen. Is nu leverbaar op het Europese vasteland. Door optimalisatie van het stuursysteem en de wielophanging. En door toepassingen van schijfremmen en de nieuwe, compacte EAS met verticale uitlaat. Heeft deze ‘light weight’ uitvoering een eigen gewicht van slechts 9.150 kilo. De CF FAD Mixer is daar door nu de benchmark in zijn klasse. Deze chassisvariant kan technisch belast worden tot 32 ton. En is leverbaar met de vernieuwde PACCAR MX-11-motor met vermogens van 270 tot 330 kW (370 tot 450 pk).

CF en XF bakwagens: hoge opbouwvriendelijkheid

DAF heeft belangrijke vernieuwingen doorgevoerd aan de chassis voor een ongekende opbouwvriendelijkheid van de vele nieuwe bakwagenvarianten. Daarbij spelen nieuwe Body Attachment Modules (BAM) een belangrijke rol. Voor een snelle plaatsing van onder meer een gesloten laadbak, zware laadkraan, kipper of container afzetsysteem.

Het nieuwe en uitgebreide gatenpatroon in de achteroverhang van het chassis. Vereenvoudigt de montage van laadkleppen, kranen en gesloten opbouwen. Het is nu eenvoudiger geworden om componenten te verplaatsen en een trekhaakbalk of onderrijbeveiliging te monteren. Het nieuwe gatenpatroon bespaart daar door kosten bij de opbouw en zorgt ervoor dat de truck sneller inzetbaar is.

Het nieuwe gatenpatroon en de achteroverhang van het chassis vereenvoudigt montage van laadkleppen, kranen gesloten opbouwen

Innovatief Battery Energy Monitoring systeem

Een andere nieuwe innovatie is het Battery Energy Monitoring systeem van DAF, kortweg BEM. Het Battery Energy Monitoring systeem meet met een nieuw ontwikkelde sensor de exacte ladingscondities van de accu. En houdt daarbij zelfs rekening met omgevingsfactoren. Dat garandeert dat de truck altijd klaar is voor een volgende opdracht.

Nieuwe PACCAR MX-11 en MX-13-motoren

Volledig in lijn met de DAF Transport Efficiency-filosofie. Is er alles aan gedaan om uit elke druppel brandstof maximale prestaties te halen. Zo werden de PACCAR MX-11 en MX-13-motor volledig vernieuwd. Belangrijk uitgangspunt bij het ontwikkelen van de nieuwe aandrijflijnen, was het verlagen van het motortoerental: ‘down speeding’. Een lager toerental verlaagt het brandstofverbruik. Tegelijk werd het maximumkoppel van de PACCAR-motoren aanzienlijk verhoogd. En is die maximale trekkracht beschikbaar bij een verbazingwekkende 900 toeren per minuut. Het vermogen van vrijwel elke aandrijflijn steeg met 7 kW/10 pk tot 14 kW/20 pk. Terwijl het koppel van de nieuwe motoren met 50 tot 200 Nm werd verhoogd.

DAF past in de New CF en XF ‘Multi Torque’ toe. Waar door in de hoogste versnelling nog eens 100 Nm tot 150 Nm vrijkomt. Hierdoor is het mogelijk veel langer in de hoogste versnelling te blijven rijden. Dat garandeert een zo’n laag mogelijk verbruik en maximale souplesse.

Nieuwe PACCAR MX11 en MX13 motoren

Nieuwste TraXon: sneller en minder wrijving

De nieuwe MX-11 en MX-13 motoren zijn standaard gekoppeld aan de nieuwste generatie TraXon geautomatiseerde versnellingsbakken. Deze hebben minder wrijvingsverliezen, schakelen snel en ongemerkt op. En biedt tijdens het rijden de mogelijkheid te kiezen voor Standard Transport, Liquid Transport, Heavy Haulage en Long Combination Vehicles (LCV). In de Construction uitvoeringen van de DAF CF FAD, FAT (bakwagens) en FTT (trekker). Krijgt de Traxon een additionele offroad setting voor optimale schakelprestaties en koppelingsbediening in zwaar terrein. Als deze is geactiveerd, schakelt de TraXon bij hogere toeren en extreem snel voor een maximale tractie.

Geavanceerde softwarefuncties voor de aandrijflijn

Net als de New CF en New XF 4×2 voertuigen. Hebben de nieuwe DAF multi-assers een volledig nieuwe elektrische en elektronische architectuur. Deze kent een nieuwe regelunit die de verschillende componenten van de aandrijflijn geïntegreerd aanstuurt. De functionaliteiten van de EcoRoll en Cruise Control zijn verder uitgebreid. Hierdoor worden de rol afstanden van de truck enorm vergroot. Op internationale transportroutes kan het aandeel EcoRoll meer dan verdubbelen.

Hoog efficiënte achterassen

Onderdeel van die nieuwe, snelle aandrijflijnen, zijn de door DAF zelf ontwikkelde – en gebouwde – achterassen. Er zijn nu snellere eindreducties beschikbaar tot 2,05:1. Die maken het mogelijk met kruissnelheden van 85 km/h te rijden bij slechts 1.000 – 1.040 toeren per minuut. Afhankelijk van de specificaties van de drijflijn. Bij de nieuwe generatie achteras differentiëlen zijn kroonwiel en pignon geheel nieuw ontworpen voor een optimale levensduur. En efficiëntie en extreem lage geluidsniveaus. Door gebruik te maken van olie met een lage viscositeit enerzijds. En door toepassing van lagere olieniveaus in de achterassen. Wordt de brandstofefficiency verder vergroot. Daaraan dragen de wrijvingsarme wielnaaflagers bij.

Met de presentatie van nog eens acht 2-, 3- en 4-assige bakwagens en drie 3- en 4-assige trekkers, is Pure Excellence nu de standaard voor DAF’s compleet vernieuwde leveringsprogramma. Pure Excellence belichaamt niet alleen de DAF Transport Efficiency filosofie voor de laagste bedrijfskosten en de hoogste voertuigbeschikbaarheid, maar onderstreept ook de onberispelijke bouwkwaliteit en het ongeëvenaarde chauffeurscomfort van elke New CF, New XF – en de New LF.

DAF New CF en XF Truck Line Up is Compleet